A legkedvesebb mintatelep

2009. május 15. 09:00 - retek.

A múlt század húszas éveiben kibontakozott Bauhaus irányzat mind Európában, mind az Egyesült Államokban hatalmas sikert aratott. Természetes, hogy Budapesten is számos ilyen típusú társasházat lehet találni, mely egyedi stílusjegyeivel és izgalmas formái által egy utca ékkövévé válhat. Mint tudjuk, Budapest egy színes város, és mindig tartogat meglepetéseket. Látogassunk el egy ilyen meglepetéshez!

Létezik Pasaréten ugyanis egy 1931-ben átadott mintatelep, mely nem társasházakat, hanem egyedi, többek között a Bauhaus-elvekhez is igazodó családi házakat és villákat foglal magába. Így lesz egyszerre történelmi visszatekintés és hangulatos helyszín a Napraforgó utca, ahol a házsor felépült. Minden egyes épület egyedi kialakítású és barátságos, megtekintése minden korosztály számára kifejezetten ajánlott!

Régi idők formái, melyek ma is modernnek hatnak

Jellegzetes ívek és kiugrók egy gyönyörű zöldövezetben

Lekerekített sarkok és több emeletet átfogó üvegfelület

Kanyarodó erkély, szépen karbantartott ház

Szolid méretek, de tágas és jól kigondolt terek

Egy újabb meglepetés: a városban csak ebben az utcában látható ilyen köztéri lámpa

Vidám színekkel a nyílászárókon is

Emeletenként eltérő, de harmonizáló szín és burkolat

Csodás kilátással egy csodás "toronyból"

A házsor csendes utcája

Az utca közepén emléktábla

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csakaszepre.blog.hu/api/trackback/id/tr131122462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ildsisy 2009.05.15. 09:42:14

Több, mint 1 évvel ezelőtt jártam arrafelé, már akkor csodálkoztam mennyi szép ház van arra és sok nagyon régi családi ház...

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.05.15. 10:17:51

ez nem bauhaus mintatelep, hanem kísérleti lakótelep, van itt minden.

öntelt radírpók 2009.05.15. 10:19:45

asszem a hétvégén erre bicajozom, már régen meg akartam nézni

ha politikus leszek, az összelopott pénzemből tuti Bauhaus-stílusú házat veszek :)

Gáspár Norbert Pál · http://www.panoramio.com/user/185261 2009.05.15. 16:29:55

khmm... olvasd a feliratot: a gazdasági világválság idejében építették! most is van vmi ehhez hasonló dolog állítólag... akkor most is épülnek majd ilyen érdekes házak? :)

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.05.15. 18:30:42

@solaitid: Jogos, korrigáltam.
@Gáspár Norbert Pál: Én nagyon örülnék neki! Egy biztos vevőt már találnának is nekik!

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.05.15. 22:28:48

Az a vicc, hogy amikor ez épült, ha jól emlékszem az (alsó-)középrétegnek akartak minél élhetőbb lakhelyeket kialakítani , természetesen az esztétikai érték is lényeges volt. Amikor a nagyszüleim építkeztek ott 60 tájékán még abszolúte normálisak voltak az árak, épület alig valahol, erre most az igencsak tehetősek tudnak ott lakást venni..... főleg ebben az utcában.... ez szomorú!!!
Nekem amúgy az egyik kedvenc utcám Bp-en, és örülök, hogy elmentél oda megörökíteni ezt a csodát!!!
Mert csoda, és az is hogy valaha épült itt ilyen, főleg hogy nehéz időkben... (most nem hinném, hogy ilyeneket építenének, de azért reménykedjünk)
A házak pedig szépek -átlagban. Vannak eszméletlenek, és vannak egész szépek, de mindegyik egy individuum, és már csak ezért is megéri megnézni! Főként hogy ilyen egységes utcakép talán nincs is máshol a mi szép városunkban.
Amikor ez anno készen lett csodaszép lehetett az utca. Nem voltak magas fák, amik eltakarják az épületeket a szemlélő elől. Nem voltak magas és tömör kerítések, sem magas sövények (mint most néhány ház előtt). És szép volt a burkolat is, na meg modern és egyedi lámpák. A burkolatot most újították fel, de úgy tűnik, nem a teljesség igényével.... a képeken is látszanak néhol a hullámzó járólapok -ez szomorú!De hátha azzal folytatják...

@solaitid: "nem bauhaus mintatelep"? szerintem az is.... bauhaus-magyarul/magyarosan amolyan modern keverék módra kicsit -de azért az dominál talán-, az pedig, hogy kísérleti lakótelep egy cél ill. funkció volt, ami bejött :)

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.05.15. 22:40:34

@*Anna: Öröm volt olvasni a hozzászólásodat! Régi képeken valóban még minden részlet látszik, kedves utca ez nem vitás. Sajnálom, hogy a történelem folyása megakadályozta ezeknek a telepeknek az elterjedését, imádnám azokat is :-)
Felújítások most is vannak, nemrég lehetett kész az utca aszfaltja, legalább is frissnek tűnik. Egy házat pedig éppen kipofoznak és valószínű, hogy bővítik is, de elképzelhető, hogy csak a régit újítják fel, ezt nem tudtam eldönteni. Mindenesetre mozgolódás az van!

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.05.16. 18:13:38

@retekblog: Remélem hogy nem bővítik :) általában a bővítések csak ártanak... Volt olyan, amelyiket bővítették, és bár egész tűrhető lett, mégis lerí róla, hogy csak toldás.
Az aszfaltot tényleg most fejezték be, talán pár hete... de a járólapokhoz ha jól tudom nem nyúltak hozzá -ami számomra felettébb érthetetlen, de ez van.
Amúgy szerintem is újra divatba kéne hozni a mintatelepeket. Most az ökológikus építészet korát éljük, és rengeteg nyugati városban építettek ilyen öko-/mintatelepeket. Lehetne Budapesten vagy környékén is egy ilyen öko+modern stílusú (esetleg bauhaus) mintatelep építésén gondolkodni! Annak ellenére, hogy az emberek 90%-nak fogalma sincs róla mi is ez a két szó az építészet fogalomtárában, a divat, meg a globális felmelegedés folytán biztos lenne érdeklődő, csak jó helyet kéne találni neki... ;)

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.17. 16:24:20

Szoktatok nézni Poirot-filmeket? Azok játszódnak ilyen stílusú épületekben.
Szerintem is az egyik legjobb utca Budán. Mikor az egyetemen növényegyüttes-elemzés volt a feladat, mily meglepő, rögtön a "Napraforgó" jutott eszembe. Ez pont egy éve volt, de akkor még elég lepusztultak voltak a házak. Egy örökség, amivel jól sáfárkoduknk?

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.05.17. 19:36:44

@aesculus:
Íííííígen, ott is modernek a nagyobb épületek/szállók.
Növényegyütes elemzés? pont ott? :)
Alapjáratban nagyon szeretem a növényeket, meg a kerteket -kert+szabadtértervezést tanulok.... De pont a "Napraforgóban" (szerintem) túlzásba estek a tulajok az előkerteket tekintetében! Ez akkor nem zavarna, ha eltakarandó épültekről lenne szó, de ezek, amik csak emelik az utca fényét, sőt annak lényegét jelentik..... jó, tudom, nehéz megtalálni az egyensúlyt ill. az arany középutat. Na meg sokan nem tudják belekalkulálni az elképzeléseikbe, hogy az a növény mekkorára fog nőni, mekkora lesz a koronája/átmérője, stb. Ez az utca egy remek példa erre. (Itt én a fákra, és a 1,5-2m magas sövényekre gondolok!)
"Egy örökség, amivel jól sáfárkodunk?" -sajna alapjáratban nem sáfárkodunk jól az örökségeinkkel, de itt a tehetősebb tulajoknak hála, tán újra felvirágzik az utca! :)

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.17. 20:20:48

@*Anna: igazából ürügy volt, hogy kimenjek:-)bár sikerült egy-két szép együttest találnom. Igaz, az utca végén (Fekete Albertnek is tetszett:-))
Egyébként nem is a sövényekkel, hanem a (itt is uralkodó) tuja-hamisciprus "örök párossal" van a gond...

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.05.17. 20:49:12

@aesculus: Bercinek? te nem kertész vagy?:)
A tuja/hamisciprussal mindig, de nekem néhol a babérmeggy is magasnak tetszik, vagy bármelyik közepes/magas növésű cserje, főként ha örökzöld! Ide szerintem max alacsony sövény kéne, vagy még az sem! Pont ebben az utcában (mivel mintatelep) az épületek a lényegek! Bármilyen beállítottságúak is legyünk, bűn eltakarni ezeket a házakat, mégha csak a lábazatukról van szó, akkor is! Na meg a fák..... És akkor a tömör kerítésről ne is beszéljünk. De most komolyan! Nézd meg a 7-10-es képeket! És képzeld el a növények nélkül. Totál más!!! (ebből lerí, hogy kb. ugyan annyira fontosnak tartom az esztétikumot képviselő épületeket, mint a növényeket, de a tájépítészet valamelyest a kettő "helyes" párosításáról szól)
Hűűűűű, jó kis eszmecserét folytathatnánk itt ebben a témában!;)

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.05.17. 21:57:52

@retekblog: Köszi! :) (te nem szólsz hozzá?)
Én igazából az eszmecserét úgy értettem, h bárki, akit érdekel ezen utca és sorsa (vagy alapjáratban a budapesti utcák képe) írhatna -kíváncsi természetemnél fogva szeretem megismerni mások véleményét....

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.05.17. 22:05:53

@*Anna: Újat nem tudnék neked mondani, engem a mostani formájában is elbűvölt a telep. Abban igazad van, hogy jó volna többet látni a házikókból, a fotózás alkalmával előfordult, hogy csak többszöri próbálkozásra sikerült megtalálnom egy beállítást, mert hol egy bokor, hol egy KRESZ tábla lógott be...Van egyébként olyan ház is, amelyet teljesen benőtt a borostyán(?), tehát a vakolatból semmi sem látszott. Így is szép volt, de a ház valódi formájára, az ablakok alakjaira kíváncsibb volnék.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.17. 23:25:05

@*Anna: igen, én is "parkász" vagyok.

Nos, láttam régi képeket az utcáról a Gábor Eszter-féle, budapesti villákról szóló könyvben. Kissé rideg volt az utca növények nélkül. Nagyon szép a Bauhaus stílus, de azt hiszem, nagy szükség van növényzetre, különben nagyon "ipari" és rideg lesz: a Margit körúton csodaszép házak vannak ebből a korból, Kozma, Farkas, stb., de az utca annyira szűk, és annyira hiányzik a fasor, hogy teljesen tönkrevágja. Bezzeg a Szt. István parkban...

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.05.18. 12:25:39

@aesculus: Szerintem sem a növényeket kéne mellőzni.... csak megfontoltabban telepíteni, és azon formákat és méreteket előnyben részesíteni az ilyen helyeken, amik minél kevesebbet takarnak ki. Főként az olyan utcákban, amikből stílusukat és műemléki értéküket tekintve ilyen egységesek és egyetlen egy van talán egész Magyarországon.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.05.20. 00:21:09

Azt nem tudjátok, hogy az Ördög-árok felett a telepre átívelő harmadik híddal mi lett? Mert volt még egy ott ahol az emlékkő is van, azért (is) van ott az a kis teresedés.

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.05.20. 10:56:13

@BDzsH: Ha minden igaz, az itt ( tajkep.blog.hu/2008/03/26/magyar_bauhaus_es_ami_maradt_belole ) talált régi fotón az a ház látszik a bal oldalon, amelyik az általad említett tér bal oldali épülete. Ezen híd nincs, csak valamilyen csatorna átívelése. Ezek szerint az emléktábla később került oda, vagy az a híd amire te gondolsz gyalogos híd volt? És biztos, hogy volt?

Tommi 2009.05.20. 16:14:51

Nem mondod, hogy az első képet is BP-n fotóztad???!!!

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.05.20. 23:05:09

@Tommi: A második képen lévő ház elülső homlokzata, az utolsó képen látható emléktáblától jobbra. Itt csak budapesti képeket láthatsz. Ha nem hiszed nézd meg magad! :-) Mint ahogy írtam, ajánlott!

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.05.20. 23:07:06

@Tommi: Áhá! Már értem! Téged az autó fogott meg! Engem is...többször körbe is jártam, gyönyörű!

Tommi 2009.05.21. 22:10:23

@retekblog: Igen, az autó. Ugyanis nem mindennap látni ilyen szép állapotban lévő Volvo Amazont.

Tommi 2009.05.21. 22:12:21

Ja, és ha megvan még az eredeti méretű kép, amit lekicsinyítettél, ne habozd feltenni az indafotóra! :) Akkor majd jól elmentem a kedvenceim közé :)

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.06.22. 17:01:25

@retekblog: Azt hiszem megtaláltam a gyalogoshidat egy könyvben -azaz látszik a korlát (fából). Bár így látatlanban nem igen tudom, hol csatlakozott a térhez, nem hiszem, hogy a tengelyben, valahol a bal szélébe futhatott bele (de lehet, hogy elnéztem)...
süti beállítások módosítása